Sunday 5 February 2012

PADA UMUR 22 TAHUN

ASSALAMUALAIKUM & SALAM SEJAHTERA

hmm... tak ada topik tapi saya mahu mengadakan topik perbualan... tapi sebelum tu, saya nak tanya anda;

PADA USIA 22 TAHUN, DI MANA ANDA PADA WAKTU ITU??

masih lagi belajar? sudah bekerja? sudah berkahwin? atau masih tak tahu apa-apa? masih xde apa2 matlamat??

di sini saya nak berkongsi sedikit di mana saya ketika menginjak umur 22 tahun... bukan nak berbangga diri, cuma mahu berkongsi sesama kita, berkongsi pengalaman saya dengan semua...

pada umur 22 tahun, saya sudah memiliki sebuah novel hasil tulisan sendiri.. sesuatu yang sangat-sangat tak di sangka.. awalnya saya hanya menulis novel untuk suka-suka saja.. tak ada rasa nak jadi penulis novel pun sebab saya sedar ada banyak kekurangan dalam penulisan saya.. yalah, manusia bukannya perfect kan.. saya memulakan langkah dengan menghantar bab demi bab ke P2u selepas terjumpa laman web ni kira-kira 3 tahun dulu... melihatkan komen positif dari pembaca, saya sambung menulis dan menulis hinggalah tulisan saya terpaksa di hentikan kerana perlu menghadapi semester akhir.. tambah lagi saya mengambil jurusan IT.. semester last utk pelajar IT adalah perlu menyiapkan satu sistem berkomputer dan sememangnya banyak kerja yang terpaksa di lakukan.. dahlah kerja individu.. dan saya berhenti menulis...

tapi ketika saya sedang berperang antara menyiapkan tesis akhir dan menyiapkan sistem, saya menerima satu emel.. di dalam emel itu, Encik Muzri menyuruh saya menyiapkan manuskrip KSS dan perlu di hantar dalam masa yang telah di tetapkan... manuskrip KSS x siap lg masa tu...dengan masa yang singkat, kelam-kabut saya melakukan 3 kerja dalam 1 masa... fuh!!! memang memenatkan dan menguji mental saya.. selepas siap, saya hantar manuskrip tersebut... ingatkan kena tunggu sekejap je tapi lama rupanya kena tunggu..(orang tak ada pengalaman, memang tak tau apa-apa)..

keputusan semester akhir keluar dan saya lulus(walaupun tak 4 flat) dan boleh konvo.. puas menunggu jawapan tentang manuskrip akhirnya sy menerima panggilan dari FP yang mengatakan manuskrip saya sudah ada dengan mereka.. betapa bersyukurnya hati ini, hanya Allah saja yang tahu... akhirnya bulan 7 yang lalu, novel saya menjengah pasaran...

tapi sayangnya arwah abah(Abdul Rahim bin Jusoh) dijemput Ilahi pada tanggal 10 Mei 2011... insan yang banyak mendorong minat saya di dalam bidang ini telah pergi untuk selama-lamanya... arwah abah tak dapat melihat novel saya berada di pasaran... sebelum novel ni keluar dalam versi cetakan, abah asyik tanya, bila lagi nak keluar? dah bertahun tunggu... jawapan saya cuma 1, tak tahu lagi....

sebenarnya minat abah banyak di warisi oleh saya... abah dulu memang minat membaca.. cuma kami berlainan genre.. saya minat novel cinta.. abah minat buku cerita hantu... kami sama2 minat gajet.. abah minat memancing tapi saya tak minat.. huhuhu... saya tak suka menunggu..


selain menulis, saya juga salah seorang peniaga di FB.. saya punya sebuah kedai online di FB.. saya jual pelbagai barang... antaranya novel, kain pasang dan produk catalyst.. mulanya memang tak minat tapi dari tak ada buat kerja, baik gunakan medium yg dah di sediakan ni.. hehehe

DAN DI MANA ANDA PADA USIA 22 TAHUN??
KALAU SUKA LKIK LIKE..:D

23 comments:

  1. Wahh..Tahniah..sya pda umo 22thun still blja lgi sbb sya bukan blja kt Malaysia..mmg xsngka sbb yg apa berlaku itu atas kehendakNYA.. Buat msa skrg apa perancngan awk?????

    ReplyDelete
  2. terima kasih aiqila.. awak lg beruntung, dpt belajar kat luar negara.. blh tgk tempat org.. sy bljr dlm malaysia je.. tp ok la, belajar jugak kan.. hehehehe.. yup btul3, memang x disangka2.. memang saya minat dgn bidang penulisan novel tp x sangka dpt tawaran terbitkan novel.. huhuhu..
    buat masa sekarang sy sedang menyiapkan manuskrip ke-3 novel sy.. org cakap, alang2 dah buat satu kerja biarlah sampai berjaya... mungkin ini bidang saya.. kita tak tahukan apa yg tertulis untuk kita.. dan insya Allah, sy akan terus menulis jika terus di kurniakan idea..:)

    ReplyDelete
  3. hehe..untung jgk la,tpi bila balik sni jdi pelikk bnyk perubahan yg ketara..
    Truskan usaha,anggap la komen n nasihat sebagai sesuatu yg positif dan saya tahu bukan mudah nk puaskan hati peminat ni..
    Usaha tangga kejayaan..
    Novel ke2 da di publish ke??

    ReplyDelete
  4. yup, btul 2.. malaysia dah banyak berubah.. dulu lain, sekarang lain... tu la.. sy x minta untuk menjadi penulis.. org ckp rezeki dah ada depan mata... sejak akhir2 ni baru sy sedar ada org komen2 n cakap2 belakang.. sy sedar, hasil penulisan sy x blh puaskan hati semua org.. tp sy dah cuba n kalau penulisan sy x berkualiti, mesti tak di terbitkan jadi novel bercetak kan?
    terima kasih Aiqila.. novel kedua sudah ada dengan penerbit, skrg sy sedang menunggu jwapan dr publisher... sabar menunggu ye..:)

    ReplyDelete
  5. btul 2..perubahan yg ketara.. dlu tgk kwasn msuk sni kecik,skali tgk da bsar..pening gak mula2 balik sni sbb jln da laen,,seb bek ad cik abg tolong..alahaii..gatal btul,kdg2 tersenyum sndri klu tringat balik knangan yg pelik 2.. da mmg dlm ketgri *oh mama,saya nk kawen* huhu
    yupp.tggu je la.. umder karya seni ke??

    ReplyDelete
  6. hahahahaha... byk yg kita blh belajar dr pengalaman.. xpe, ni blh d jadikan kenangan.. hehehe.. haah, sy htr ke karyaseni sebab bila tanya pihak FP, diorg suruh berurusan dgn Encik Muzri, owner penulisan2u sendiri sbb sy dah publish novel tu kat sana..:)

    ReplyDelete
  7. owh..karya seni,bnyk gak penulis dari sna..karya seni da porpular dri alaf 21,byk penulis yg sya minat dri situ..
    btul..bljar dri penglaman,tpi entah la wktu 2 mmg rsa pelik smacam..adududu..skrg ni xpening da..

    ReplyDelete
  8. tu la.. w/pun karyaseni dah mendahului alaf21 tp org ramai masih setia dgn alaf21.. karyaseni kebanyakkannya untuk selera golongan muda sebab ramai penulisnya org2 muda, umur dlm lingkungan 20-an hingga 30-an..:)

    ReplyDelete
  9. yupp...lgi aisya sofea,nis ayuni..novel mereka tha best..
    nk tw sya pggil cik abg 2 apa? abg plus sbb dya da mcm org meronda kt lebuh raya 2, bila sya sesat msti jmpa dya mcm tw2 je sya akn sesat..huhu.

    ReplyDelete
  10. yup.. btul tu..
    abg plus?? hahahaha.. blh buat novel ni.. hehehehe..:)

    ReplyDelete
  11. hehe..wt je la,abg plus ttp di hatiku...ahakss..scra rsmi sya xrti jiwang2 ni.. e2 bukan sya..

    ReplyDelete
  12. abg plus di hatiku?? waahhhh.. mcm best... hahahaha... jgn ingt semua novelis 2 pndai jiwang2.. sejujurnya sy ni lg x reti.. pengalaman bercinta lg la xde.. tp sy suka melihat gelagat org.. sbb tu sy tulis je apa yg sy rsa patut ada... kiranya logik d fikiran kita.. hehehehe..:)

    ReplyDelete
  13. hahaha..mmg di hatiku..sweet gitu.. btul ke???

    ReplyDelete
  14. hahahaha... mmg btul2 best tjuk 2, cuma kena fikir2 jln cerita mcm mna... apa yg btul?? nk buat novel ke part pengalaman bercinta yg xde tu?

    ReplyDelete
  15. dua2 la kak..huhu..eh umo brapa??

    ReplyDelete
  16. insya allah, jika ada idea blh je buat novel.. hehehe.. yup, seriously mmg xde pengalaman bercinta, mak sy sgt2 jaga bab2 ni.. tp x bermakna sy xde kwn elaki.. kwn lelaki sy ramai.. tp mgkin xde perasaan kot.. perasaan suka kat lelaki 2 pernah ada, tp entah la, just suka je kot.. huhuhu... umur sy klau ikut thun 23, klau ikut bulan, 4 bulan lg baru ckup 23..:)

    ReplyDelete
  17. sya pun xde pnglaman bercinta2 ni.. sya just ckp kt abg plus 2,sapa yg msuk meminang dlu insya Allah dengan izin NYA sya terima.. Amin,,org first sbb jiran selang 5buah rumah dpt la jmpa umah dia.. mama ckp atas 25thun bru ley kawen2 ni tpi sya tetapkan sndri 27.. Sya 28thunn...

    ReplyDelete
  18. waahh.. normally mmg org akan target 25 n keatas utk kahwin.. sma mcm sy jugak.. itu kita yg tentukan tp jodoh semuanya dr DIA.. so skrg dh kahwin la??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah da kawen..Yg dlm gmbar 2 puteri kmi.. Tengku Amanina Kursiah Bt Tengku Fariz.. ank bapak dak kecik 2...

      Delete
    2. ooo.. patut la cute sgt.. tembam betul pipi dia.. hehehe..

      Delete
  19. hehe... tembam,,skarng ni tgk kurus je,, tpi nmpak comel nya lgi. esok insya Allah si kecik ni ad menglahkan artis klu bdk ni dtg..comel sngat

    ReplyDelete
  20. dlu la..skrg da xtembam mcm 2...haha..
    Truskan usaha menulis ok... jgn putus asa.. meh temankan semak jwpan fizik adik sya ni,pening tgk jwpannya...

    ReplyDelete
  21. yg pic skrg ni, pic terbaru ke??
    haah la, dh x tembam dh... terima kasih..:)
    waah, semak fizik 2.. mmg tabik spring la.. sy dulu ambik jgk fizik tp dpt cukup2 mkn je.. hehehe

    ReplyDelete